0 0.00
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

שטיפת כלים בשבת

שאלה האם אדם שרגיל במשך השבוע להשאיר כלים בכיור, צריך לנהוג כך גם בשבת ולא לשטוף כלים מעבר למה שהוא רגיל? או שמא גם אדם שלא מקפיד שהכיור יהיה נקי, אך בשבת רוצה שהמטבח יהיה נקי אחרי הסעודה, רשאי לשטוף את הכלים בשבת? תשובה המשנה (שבת קיג.) אומרת שמותר לקפל בגדים בשבת (בדרך המותרת בשבת […]

מהו גודל הכיפה?

שאלה האם ישנו גודל מסוים לכיפה? האם הכיפה צריכה לכסות את רוב הראש?   תשובה ישנם כמה טעמים להליכה עם כיפה. טעם אחד הוא שהכיפה קשורה לנוכחות השכינה. הגמרא (קידושין לא.) אומרת: רב הונא בריה דרב יהושע לא מסגי ארבע אמות בגילוי הראש, אמר: שכינה למעלה מראשי. רב הונא בנו של רב יהושע לא היה […]

מהלכות בין המצרים

שאלה שלום הרב, האם מותר לשמוע מוזיקה או ללכת להופעות בשלושת השבועות? ומה הדין לגבי הליכה לים, קניית בגדים חדשים או חתימה על חוזה חדש?   תשובה חז”ל אומרים (גיטין דף ז.) שבעקבות החורבן לא היו מנגנים בכלי שיר בכל השנה, וכך פוסקים הרמב”ם (תעניות פ”ה הי”ד) והשולחן ערוך (תק”ס, ג). העצב בעקבות חורבן הבית […]

הזכרת שם האב בעלייה לתורה

שאלה למנהג האשכנזים, האם ניתן להעלות את העולה לתורה ללא הזכרת שם אביו, אלא כמנהג הספרדים – “שלישי יעלה בכבוד” וכדומה?   תשובה במבט ראשון נראה שהזכרת שם העולה לתורה היא עניין טכני בלבד (שידעו למי קראו לעלות לתורה), ואם כך לכאורה לא צריכה להיות בעיה לקרוא לעולה באופן אחר, אם הוא ידע שעליו לעלות […]

מי שאינו יכול להדליק בזמן – מה יעשה?

אדם שיודע שלא יוכל להדליק נרות חנוכה בזמן, כיצד עליו לנהוג? בפעמים הקודמות הרחבנו באפשרות של הדלקה בשעה מאוחרת, אך האם יש אפשרויות נוספות?   א. הדלקה על ידי שליח בזמן הראשונים נחלקו האם ניתן לקיים את מצוות הדלקת נרות חנוכה על ידי שליח. מדברי הר”ן (פסחים ז ע”ב) ניתן להבין ששליחות אינה מועילה במצוות […]

קריאת פרשת הנשיאים

מדוע קוראים את פרשת הנשיאים? המשנה (מגילה ל ע”ב) מביאה את רשימת הקריאות בתורה בחגים, ואומרת שבחנוכה קוראים את פרשת קרבנות הנשיאים שבפרשת נשא (במדבר ז’), אך לא מסבירה מה הטעם לכך. רש”י (שם) כותב “דהוי נמי חנוכת המזבח”. כלומר, בספר מקבים מתואר שהמכבים מצאו את המזבח משוקץ, סתרו אותו ובנו אותו מחדש, וחנכו אותו […]

דיני אנינות ואבלות בחנוכה

אנינות מי שאחד משבעת קרוביו נפטר, הרי הוא אונן עד לאחר הקבורה. המשמעות העיקרית לדין זה היא שאונן פטור מן המצוות. אנינות נוהגת כרגיל בחנוכה, ולכן האונן אינו מדליק נרות חנוכה אלא אשתו או אחד מבני ביתו ידליקו ויברכו. ואם אין לו מי שידליק – ידליק הוא בעצמו בלא ברכה, משום פרסומי ניסא (משנה ברורה […]

הנרות הללו קודש הם

לאחר הדלקת נרות חנוכה נוהגים לומר: הַנֵּרוֹת הַלָּלוּ אָנוּ מַדְלִיקִים עַל הַנִּסִּים וְעַל הַנִּפְלָאוֹת וְעַל הַתְּשׁוּעוֹת וְעַל הַמִּלְחָמוֹת שֶׁעָשִׂיתָ לַאֲבוֹתֵינוּ בַּיָּמִים הָהֵם בַּזְּמַן הַזֶּה עַל יְדֵי כֹּהֲנֶיךָ הַקְּדוֹשִׁים. וְכָל שְׁמֹנַת יְמֵי חֲנֻּכָּה הַנֵּרוֹת הַלָּלוּ קֹדֶשׁ הֵם וְאֵין לָנוּ רְשׁוּת לְהִשְׁתַּמֵשׁ בָּהֶם אֶלָּא לִרְאוֹתָם בִּלְבָד, כְּדֵי לְהוֹדוֹת וּלְהַלֵּל לְשִׁמְךָ הַגָּדוֹל עַל נִסֶּיךָ וְעַל נִפְלְאוֹתָיךָ וְעַל יְשׁוּעָתֶךָ. […]

ברכת “שעשה ניסים”

הברכה השנייה שמברכים על הדלקת נרות היא ברכת “שעשה ניסים לאבותינו, בימים ההם בזמן הזה”. ברכה זו היא ברכה מיוחדת, משום שבדרך כלל מברכים על קיום מצווה ברכה אחת בלבד, ומעטות מאוד הן המצוות שמברכים עליהן שתי ברכות. מדוע אם כן מברכים על הדלקת נר חנוכה שתי ברכות?   מדוע נתקנה הברכה? מדברי הראשונים עולות […]

להדליק נר של חנוכה

“אשר קידשנו במצוותיו וציוונו“ בהדלקת נר חנוכה מברכים שתי ברכות – “להדליק נר של חנוכה” ו”שעשה ניסים”, וביום הראשון מוסיפים ברכה שלישית – “שהחיינו” (שבת כג ע”א). הגמרא (שם) שואלת על הנוסח של ברכת ההדלקה: מאי מברך? מברך אשר קדשנו במצותיו וצונו להדליק נר של חנוכה. והיכן צונו? רב אויא אמר: מ”לא תסור”. רב נחמיה […]

0
    0
    הספרים שלך
    סל שלך ריקחזרה לחנות
      חישוב המשלוח